وقتی گردشگران زنجان را نمیشناسند/ یک قرن غفلت گردشگری!
زنجان، استانی با پیشینهای غنی، طبیعتی بکر و جاذبههایی کمنظیر است که در سایه ضعف سیاستگذاری، بیتوجهی رسانهای و نبود راهبردهای حرفهای گردشگری، همچنان در حاشیه نگاهها باقی مانده است.
به گزارش زنجان ۰۲۴ به نقل از تسنیم، زنجان را اگر کسی ندیده باشد، شاید گمان کند صرفاً گذرگاهی است در میانه راه شمالغرب و پایتخت؛ شهری که شاید نامش در کتابهای درسی آمده و در حاشیهی نقشههای توریستی ایران فراموش شده است. اما آنکه دل در گروی شناخت سرزمین مادری دارد، خوب میداند زنجان فراتر از یک شهر است؛ گنجینهای از تمدن، طبیعت، معماری و هویت فرهنگی که در هیاهوی تبلیغات ناقص و بیمهری سیاستگذاریها، مهجور مانده است.
وقتی پای سخن راهنمایان گردشگری به میان میآید، آنان که سالها کوچهپسکوچههای تاریخ را پیمودهاند و با زبان دل و دانش، روایتگر اصالت ایراناند، تازه میفهمیم که سهم زنجان از گردشگری ایران نه آنچنان که باید است، نه آنگونه که شاید. زنجان شهریست که ظرفیتهای عظیم گردشگریاش در دل سکوت پنهان شدهاند؛ شهری که نه تنها آثار تاریخیاش چون گنبد سلطانیه، رختشویخانه، بازار قدیمی و بقعههای مذهبیاش، بلکه مردمانش، طبیعتش، آداب و رسومش و حتی اقلیم خاصش، همگی آمادهاند تا میزبانی درخور برای گردشگران باشند، اگر راهی برای دیده شدن پیدا شود.
در گفتوگوی پیشرو، سعید سهندی، رئیس انجمن حرفهای راهنمایان گردشگری استان زنجان، با صداقتی بیپرده از واقعیتها میگوید؛ از زنجانی که ظرفیتش از بسیاری استانهای ایران فراتر است اما دیده نمیشود، از راهنمایانی که باانگیزهاند اما ابزار ندارند، از مردمی که بهدرستی توجیه نشدهاند و از سیاستهایی که معرفی یک شهر را به کار امروز و نتیجه فردا نمیبینند.
او با صراحت و دلسوزی از مشکلاتی میگوید که ریشه در ناآگاهی، ضعف تبلیغات، نگاه مقطعی و نبود عزم ملی برای معرفی زنجان دارد. در نگاه او، گردشگری نه صرفاً تردد مسافر، که ابزاری برای خلق ثروت، تولید هویت، بازسازی فرهنگی و انسجام اجتماعی است.
این گفتوگو، تلاشی است برای گشودن چشمها به یکی از مظلومترین ظرفیتهای توسعه در ایران: گردشگری زنجان. ظرفیتی که اگر جدی گرفته شود، نهتنها چرخ اقتصاد استان را به گردش درمیآورد، بلکه ایران را یکقدم به فهم عمیقتر خویشتن خویش نزدیکتر میسازد.
سعید سهندی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در زنجان در مورد گردشگری زنجان و علل حضور کم گردشگران در استان نسبت به ظرفیتها اظهار کرد: زنجان چیزی جز ظرفیت گردشگری نیست و این ظرفیتهای بالقوه به بالفعل تبدیل نشده است البته خیلی از بخشها با همه قدرت در این عرصه زحمت میکشند ولی با موانع و دشواریهایی روبهرو است.
وی با اشاره به اینکه به واسطه شغل راهنمای گردشگری همه شهرهای ایران را گشته و از آثار آنها مطلع هستم، ابراز کرد: به جرئت میتوانم بگویم ظرفیتی که در زنجان وجود دارد در جای دیگری نیست.
رئیس انجمن حرفهای راهنمایان گردشگری استان زنجان با بیان اینکه راهنمایان گردشگری بسیار فعالی در استان داریم، عنوان کرد: از لحاظ آماری درصد راهنمایان گردشگری استان زنجان از همه استانها بیشتر است.
وی تصریح کرد: متاسفانه زنجان به دلیل شرایط موجود و نزدیکی به استان تهران در تدارک تور ضعیف است و به دلیل اینکه زنجان در هیچ جای ایران شناخته شده نیست هیچ آژانسی هم از شهرهای دیگر تور به زنجان نمیآروند.
سهندی با اشاره به اینکه البته زنجان در سطح بینالمللی نسبت به کشور خودمان شناخته شدهتر است، خاطرنشان کرد: با این حال زنجان در تورهای ورودی به ایران جزو شهرهایی است که در اولویت آخر تورهای خارجی قرار دارد.
وی در مورد گردشگرپذیر نبودن زنجان بیان کرد: دلیل شخص یا اشخاص نیست ، بلکه عدم توجیه مردم زنجان در موضوع گردشگری و اطلاع نداشتن از نحوه کار گرشدگری است، انسان در مورد چیزی که از آن اطلاع ندارد جبهه میگیرد و روشنگری هم از طرف مسئولان مربوطه انجام نمیشود.
رئیس انجمن حرفهای راهنمایان گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: البته گردشگردی صرفا چیز خوبی نیست و میتواند آسیب و خطر هم داشته باشد، با این حال باید گردشگری پایدار راه بیندازیم و در سطح کشور روی این موضوع کار میشود.
وی عدم آگاهی را ضعف گردشگری زنجان دانست و گفت: باید روی تغییر باورهای مردم کار کرد؛ به عنوان مثال ایرانیها بسیار مهماننواز هستند اما باید بدانند گردشگر مهمان نیست و باید فرهنگ زیبای خود را با ارتقای فرهنگ گردشگری جامعه تطبیق دهیم.
سهندی با تأکید بر اینکه گردشگری باید به تولید ثروت بینجامد، عنوان کرد: گردشکری موضوعی است که باید با همافزایی بخشهای مختلف تقویت شود و متأسفانه هیچ تلاشی برای معرفی زنجان نمیکنیم.
وی بیان کرد: راهنمای گردشگری شغل و حرفه معرفی آثار و جاذبههای تاریخی، فرهنگی و طبیعی یک منطقه است و راهنمایان ما از نظر علم و دانش بینظیر هستند، از سوی دیگر راهنما چون قائم به فرد است عملکردش برای تقویت گردشگری دیر جواب میدهد.
رئیس انجمن حرفهای راهنمایان گردشگری استان زنجان ادامه داد: در بعضی استانها راهنمایان با همکاری آژانسهای گردشگری و ادارت میراث فرهنگی سعی میکنند بلوغ گردشگری را جدی بگیرند.
وی ابراز کرد: از لحظهای که برای معرفی زنجان شروع به کار کنیم، ۱۵ سال زمان میبرد تا به جایگاه مطلوب برسیم و باید به طور مداوم تبلیغات و تولید محتوا در فضای مجازی داشته باشیم.
سهندی در مورد تقویت گردشگری دروناستانی تصریح کرد: گردشگری دورن استانی را گردشگری تلقی نمیکنم؛ چراکه طبق تعاریف گردشگران باید حداقل یک شب در جایی اقامت کنند در غیراین صورت آورده مالی آنچنانی برای شهرستانها ندارد.
انتهای پیام/
منبع:tasnimnews.com