پانترکیسم فرزند نامشروع یهود! (Pan-Turkism & Jews!)
آرمینیوس وامبری، یهودی مجارستانی که در دربار انگلستان فعالیت های سیاسی انجام میداد؛ بتدریج در دربار عثمانی نفوذ کرده و اولین تفکرات پانترکیسم را در دربار عثمانی ایجاد کرد تا مانعی در مقابل تزار روس باشد
پس از او لئون کاهون، فرانسوی یهودی شروع به تعریف و تمجید از ملیت سازی تورکها کرد و کتابی را در مورد ملیت سازی جعلی تورک ها نوشت که البته تاریخ دانان معتقدند که گفتههای وی، اصلا دارای اسناد تاریخی معتبری نیست! سپس آرتور دیوید، نویسنده انگلیسی یهودی دیگری، در کتاب خود تلاش کرد تا به ترک زبانها حس نژادستیزانه بدهد!
اما طرح یک سوال: چرا همهی ایده پردازان و نویسندگان اولیهی کتاب های پانترکیسم یهودیند؟ چرا همچون کمونیسم و بهاییت، تشکیلات پانترکها نیز به یهود بازمیگردد؟!
زندگی نامه
«آرمینیوس وامبری»، (۱۸۳۲ – ۱۹۱۳م) زبانشناس و سیاح یهودی اهل مجارستان است. وی استعداد خوبی در شناخت زبانهای مختلف داشت به طوری که تا سن بیست سالگی توانست به چندین زبان اروپایی و آسیایی مسلط شود. از مهمترین فعالیتهای آرمینیوس سفر به آسیای میانه و نوشتن شرح مشاهدات و یافتههای خویش است.
چندی بعد از تولدش، از نعمت داشتن پدر محروم گردید، به طوری که دوران کودکی او با تنگدستی سپری گشت؛ لیکن چون از هوش و استعداد فراوانی برخوردار بود، توانست در تلاش برای زندگی موفق باشد.
به خاطر اشتیاق زایدالوصفی که به مطالعه در علم زبانشناسی داشت، در این وادی گام گذاشت و توانایی خویش را با تسلط کامل به چند زبان رایج و زنده دنیا به دیگران نشان داد. او با پشتکار و همت فراوان به شناخت انواع زبانهای اروپایی و آسیایی و ریشهیابی واژگان و لغات مصطلح در آنها پرداخت و به تاثیر شگرف ادبیات شرق و غرب در یکدیگر به خوبی واقف شد.
در سایه همین جدیت و کنکاش، به مرحلهای رسید که در سن بیست سالگی چندین زبان مهم اروپایی را به خوبی در حد تدریس در دانشگاهها و مراکز علمی معتبر میدانست؛ اما عشق به جهانگردی به خاطر یافتن وجوه مشترک بین زبان مادری و لهجههای ترک تاتار و همچنین آشنایی با بلاد و ممالک دیگر، سرنوشت او را به گونه دیگر رقم زد. او نخست چند سالی را با اقامت در قسطنطنیه و زندگی در میان خانوادههای ترک به آموزش شیوههای زندگی آنان پرداخت و توانست در مدت کوتاهی چنان خود را با شرایط اجتماعی و رفتاری آنان عجین نماید که تفاوت چندانی به چشم نیاید. همین استعداد او در تغییر رفتار و گفتارش در قالب یک ترک حقیقی و به بیان واضحتر افندی بود که کلید رهایی و نجات او در سرزمینی شد که برای جهانگردان و محققینی چون او بکر و ناشناخته مینمود و مسلما هولانگیزترین حوادث و پیشامدها را با خود به همراه داشت.
آرمینیوس سپس تصمیم گرفت سفری به آسیای میانه نماید. بدین منظور از راه استانبول به خوی؛ تبریز؛ زنجان؛ قزوین و تهران آمد و پس از اقامتی طولانی با لباس مبدل درویشی به قم؛ کاشان؛ اصفهان و شیراز مسافرت نمود سپس از سیر و سیاحت در مازندران و سواحل جنوبی دریای خزر، مشهد و هرات، به آسیای میانه رفت و در پایان سفر خویش در سال ۱۸۶۴ م به شرح مشاهدات و یافتههای خویش در طول اقامت در آسیای میانه پرداخت که با استقبال مستشرقین و محققین عرصه تاریخ همراه گردید.
وامبری یک سال قبل از جنگ جهانی اول در سن ۸۱ سالگی پس از عمری تحقیق و تعلیم در ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۳ در بوداپست بدرود حیات گفت.

پان ترکیسم
اندیشه پانترکیسم یعنی یکی کردن همه سرزمینهایی که ساکنان آن به یکی از زبانهایی که ریشه آنها به زبانهای آلتایی میرسد نخستین بار از سوی آرمینیوس وامبری در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده بود ولی در نهان برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار میکرد. ساختن و مطرح کردن این اندیشه از سوی وامبری و بریتانیا در اصل به منظور ایجاد یک کمربند از آلتایی زبانها در جنوب روسیه بود تا مانعی شود برای گسترش و رخنه روسها به مستعمرات انگلیس در هندوستان. بعدها نویسندگان دیگری کار وامبری را ادامه دادند، از آن جمله نویسنده فرانسوی بنام لئون کوهن در کتاب خود مقدمهای بر تاریخ آسیا به شکلدهی و تبلیغ پانترکیسم پرداخت. آرتور لوملی دیوید، یکی دیگر از شرقشناسانی بود که نوشتههای وی دربارهٔ شکوه و عظمت تاریخ باستانی ترکان و ویژگیهای زبان ترکی، فکر برپایی ملت بزرگ ترک را در ذهن روشنفکران عثمانی پروراند و مواد و مصالح لازم موردنظر را برای شکلگیری اندیشه پانترکیسم را فراهم ساخت.
آثار:
۱- مسافرتهایی در آسیای مرکزی.
۲- درویش دروغین.
۳- سیاحتهای من و حوادث در ایران.
۴- تاریخ بخارا از قدیمترین ایام تا عصر حاضر.
۵- مسافرت در آسیای وسطی از تهران به سوی بیابانهای ترکستان، از سواحل خزر به سوی خیوه، بخارا، سمرقند.
۶- فرهنگ اشتقاقی زبانهای ترکی و تاتاری.
۷- فرهنگ جیبی آلمانی به ترکی.
۸- اسلام در قرن نوزدهم، یک مطالعه تاریخی از نظر تمدن و فرهنگ.
۹- طرحی از آسیای وسطی.
۱۰- آداب و رسوم در ممالک مشرق زمین.
۱۱- زندگینامه آرمینیوس وامبری و حوادث آن.
۱۲- سیاحتهای من و خاطراتم در ایران.
۱۳- زبان ترکمنها، مندرج در اساس فقه اللغه.
Pan-Turkism is the illegitimate child of the Jews!

Arminius Vambrey (1832-1913), a Hungarian Jew who was politically active in the English court; the idea of Pan-Turkism, meaning the unification of all Turkish-speaking lands, was first developed and put forward by him after infiltrating the Ottoman court to confront the Russians in the 1860s. After him, Leon Cahun, a French Jew, began to praise and glorify the nationalization of the Turks and wrote a book about the fake nationalization of the Turks, which, of course, historians believe that his statements have no reliable historical documents at all! Then Arthur David, another English Jewish writer, tried to give the Turks a racist feeling in his book! Why are all the ideologists of Pan-Turkism Jewish? Why, like communism and Bahaism, does the formation of Pan-Turks also go back to the Jews?!

منبع: انتهای افق